24 TIMMAR SVART KVINNA

24 Timmar Svart Kvinna2020-04-26T18:43:59+00:00

Project Description

24 Timmar Svart Kvinna

Performed at Riksteatern, 2019
By Fanna Ndow Norrby
Director Josette Bushell-Mingo
Set Design Lotta Nilsson
Costume Design Isatou Aysha Jones / Amanda Malier
Light Design Peter Stockhaus
Video editor Klara Kristoffersson
Photographed by Sören Vilks

Under 24 timmar får vi följa bästa vännerna Iman, Mimmi, Ayida och Yayyah. Ute på en klubb i Stockholm utsätts en av dem för ett rasistiskt påhopp och tumult uppstår. När en utsätts för rasism, vad gör dom andra vännerna då?

– Jag är stolt över att vara en del av arbetet med 24 timmar Svart Kvinna. Det är en föreställning som träffar mitt i prick i sin gestaltning av smärta och ilska men också av humor och patos. Utgångspunkten är 24 timmar i livet för fyra afrosvenska kompisar. Skärningspunkten mellan kön och etnicitet är så komplex och denna produktion synliggör den obevekliga rasismen – ibland riktad rakt i ansiktet, ibland mer som en känsla, säger Josette Bushell-Mingo.

Fanna Ndow Norrby porträtterar i pjäsen en mångfacetterad och intim bild av vad det gör med en människa att bli utsatt för afrofobi. Hon menar att rasism är mer än statistik och strukturer, det är ett system som helt hänsynslöst även massakrerar människors känsloliv och relationer.

– Jag har haft privilegiet att alltid ha kunnat spegla mig i mina vänner. Jag har aldrig varit den enda. Vi har vridit och vänt på våra identitetsmarkörer in i absurdum och trots att det alltid suger att bli drabbad av direkt rasism har det på ett något sjukt sätt ändå stärkt oss. Och 2014 när jag efter mycket frustration till sist startade @SvartKvinna-kontot på Instagram var det efter att jag insett att mina vänner och jag på allvar hade mer nyanserade och smarta diskussioner om rasism än vad som levererades på svenska ledarsidor. Varför? För att vi levt det och kunnat bolla med varandra hela våra liv, säger Fanna Ndow Norrby.

”… en uppsättning med stort hjärta som mejslar fram nyhetsrubrikernas undertext”

Ylva Lagercrantz Spindler, Svenska Dagbladet